Kommunikér efter reglerne og få de bæredygtige tiltag til at sælge
Kommer I overhovedet ud over rampen med jeres budskab? På en troværdig måde? Og har I styr på, hvor grønne I må være, når I kommunikerer?
Så I ikke overtræder reglerne i markedsføringsloven?
Green washing versus green hushing
Ingen ønsker at havne i en shitstorm på grund af green washing. Det får mange til at holde igen med de grønne nyheder. Det kan kaldes green hushing.
Men der er ingen grund til at holde på de gode historier.
Lone Rubin|SDG Kommunikation kan spare jer for bekymringer, så I sikkert og troværdigt kan komme igennem med jeres positive budskaber. Både internt og eksternt.
Jeg har sat mig ind i Forbrugerombudsmandens
Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande, og jeg kan hjælpe jer med at fortælle jeres gode og ærlige historier. Så I holder balancen i forhold til lovgivningen, og så i bevarer troværdigheden over for jeres kunder.
Ram lige præcis jeres kundetype
Jeg starter med at gennemgå jeres nuværende kommunikation. Og så tager vi udgangspunkt i alt det, som allerede er godt. Sammen gør vi det bedre, men holder det stadig nede på jorden i øjenhøjde med jeres kunder.
Det er let at tale forbi kunderne, for de er et helt andet sted, end I er. Jeg arbejder med emotionelle kundetyper, og når vi har fundet ud af, hvilke følelser I vækker hos jeres kunder i købssituationen, så kan vi også tale direkte til deres præferencer for bæredygtighed. På den måde undgår i at ramme ved siden af.
Hvorfor fortælle de gode grønne historier?
De gode historier om ansvarlighed, bæredygtighed og medmenneskelighed giver kunderne lyst til at handle hos jer. I følge Retail Institute Scandinavia forventer 75 % af den gennemsnitlige danske forbruger, at I er ansvarlige. 50% er villige til at betale ekstra for det. Der er altså penge i det.
Internt betyder det også noget. Medarbejderne bliver stolte over at være en del af jeres arbejdsplads. Det vil gøre det lettere at rekruttere nye dygtige medarbejdere. Den nyeste generation på arbejdsmarkedet vil have mening i jobbet - og de vil gerne vise det til omgivelserne. Derfor skal historierne frem i lyset.
God kommunikation hjælper jer med at nå jeres strategiske mål – og hvis de mål er bæredygtige, så hjælper I ikke kun jer selv. I hjælper verden. Det lyder stort, men hver handling tæller.
Det er derfor, jeg gerne vil hjælpe jer. Jeg er nemlig selv drevet af min bekymring for Jordens og mine børns fremtid. Jeg har også sat mig ind i, hvad bæredygtighed er i virksomheder, og hvordan I kommunikerer det.
Min primære specialviden inden for bæredygtighed:
- Cirkulær økonomi og Cradle to Cradle
- FN’s verdensmål
- Grøn omstilling i virksomheder
- Byggeri, indeklima og arbejdsmiljø
- Spildevand og vandforsyning
- Klimapolitik og klimatilpasning i kommuner
I kan læse mere om mine kompetencer og finde diplomer fra relevante kurser
her.
Læs også, hvordan I bruger FN's verdensmål i jeres kommunikation under mit særlige tilbud:
SDG Kommunikation.
2014- nu: Rådgivning, hjemmeside og nyhedsbreve for Vugge til Vugge ApS. Herunder ca. 25 kundecases inden for cirkulær forretningsudvikling i produktionsvirksomheder.
2020-2022: Kommunikation og mødefacilitering for EU-projektet Coast 2 Coast Climate Challenge – Grenaaens Opland.
2017: Formulering af Norddjurs Kommunes Energi- og Klimapolitik og tilpasning til FN's 17 verdensmål (SDG'erne)
2017-2019: Initiativtager og procesleder for Cirkulært Innovationsnetværk Djursland.
(For Syddjurs Kommune og Business Djursland)